Mussorgsky Bizim Eve Geldi

Pictures at an exhibition" Seiji Ozawa, Chicago Symphony Orchestra

Taksim’de çok kısıtlı bir zaman diliminde aldığım bir klasik müzik CD’sinin son bir haftadır bizim evde egemenlik kuracağını CD’yi alırken hiç aklıma getirmemiştim. Söz konusu CD, Seiji Ozawa yönetimindeki Chicago Senfoni Orkestrası’nın seslendirdiği Mussorgsky’nin belki de en çok bilinen eseri “Pictures at an exhibition / Bir resim sergisinde tablolar” idi. Orkestrasyon, Maurice Ravel’e aitti.

Aslında bu eser, Mariss Jansons’ın yönetimindeki Oslo Philharmonic Orchestra’nın yorumuyla ben de zaten vardı. Ancak, Taksim’de bulduğum CD’nin kapağı beni çok etkilemişti. Kapak fotoğrafı, Alfred Hitchcock’un Vertigo’sundaki Kim Novak görüntülerini hatırlatmıştı bana; Kim Novak da filmde bir resim sergisindeydi.

Albümü akşam dinlemeye başladığımda oğlum da oyuncaklarıyla sakin bir şekilde oynuyordu. Eser sonlanıp da oğlum “Bir daha” dediğinde, onun oyuncaklarıyla oynarken aslında aktif olarak müziği de dinlemiş olduğunu fark ettim. Dikkati bölünmesin diye sevincimi belli etmeyerek eseri hemen başa alıp tekrar çaldım. Sonra tekrar… tekrar… Bir haftadır aynı şeyi yapıyoruz.

İlk dinleyişimizde, oğlumun, “Promenade” bölümlerini çok sevdiğini anlamıştım. Bu bölümler, eserde, resim sergisini gezen kişiyi (muhtemelen Mussorgsky’nin kendisini) anlatıyordu. Eserin sonraki anlarında tekrarlanan bu melodi, sergiyi gezen kişinin bir tablodan diğerine geçmesinin habercisi oluyordu. (Eser, Mussorgksy’nin genç yaşta ölen ressam arkadaşı Hartman’ın eserlerine atıfta bulunan müzikal bir kolajdı).

Daha sonraki dinleyişlerimizde önce “The Gnome”, sonra da yaklaşık 5 dakika süren “Baba Yaga” isimli bölümden çok fazla etkilendiğini gördüm. Tahmin edeceğiniz gibi eserin bu bölümleri defalarca çalındı. Eseri dinlerken bazı anlarında “savaş,” “ölüm”, “cadılar”, “askerler”le ilgili bir koreografi yaratmaya başladı. “Ballet Of The Unhatched Chicks”de neşeyle koşturuyordu. İlgiyle izledim. Bir yandan rol yapıyor, bir yandan da bana bakıp gülüyordu.

Modest Mussorgsky (1839-1881) Rus besteci

Eserle ilgili geri plan araştırması yaptığımda hakikaten anlatılan tablolarda bu kavramlara ya da duygulara dayanan anlamlar barındırdığını okudum. Örneğin, çok beğendiği bölüm olan “Baba Yaga”, Rus mitolojisindeki ölüm cadısından başka bir şey değildi. Bilgileri okudukça şaşırdım. Oğluma eserle ilgili hiç bir ön bilgi vermediğim halde, müziğin onda çağrıştırdıkları tablolarda anlatılanlarla örtüşebiliyordu.

Bir ara odadan kısa süreli çıkmıştım. Eserin son bölümü olan “The Great gate at Kiev”i dinlerken, hoparlörlere yanaşarak kollarını müziğe gore hareket ettirerek dinlediğini gördüm; utanıp bana doğru koştu.

Şu sıralar, oğlumla, eseri dinlemeye devam ediyoruz. Tek sorunumuz Mussorgsky’nin adını doğru telafuz edememesi.

Not: Eserle ilgili BBC Radyo 3′ün internet sitesinde çok güzel videolar ve açıklamalar bulabilirsiniz. Burada.

(Bu yazı ilk kez 7 Ekim 2010 tarihinde şu an aktif olmayan Anne, Baba ve Çocuk isimli blogumda yayınlanmıştır)

Bu yazı Çocuk Eğitimi, Klasik Müzik içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

