Film Başlıyor: “Psycho” ve “The Piano”

Zaman zaman, Blogda Hayat’ta film müzikleri konusunda  hafızalarımızı tazeleyeceğiz. Bu ilk yazının konusu, iki farklı dönemden gelen bambaşka tarzlarda iki film: 1960 yılından bir Alfred Hitchcock klasiği “Psycho” ve Jane Campion’ın 1993 filmi “The Piano”.

Bernard Herrmann tarafından bestelenen “Psycho”nun müzikleri, Hitchcock gbi bir ustanın da kabul ettiği üzere “filmin üçte biri”. Hitchcock gibi “autheur” mertebesine erişmiş bir usta böylesi bir açıklamada bulunuyorsa sorgulamadan kabul etmek ama üzerinde düşünmek lazım.

Hermann’ın “klasik” olarak kabul edilen müzikleri “Psycho”nun Saul Bass imzalı grafiklerine eşlik ettiği andan itibaren filme damgasını vurmaktadır. Filmin başlangıcında izlediğimiz yatay ve dikey çizgiler ya da kırılan ve bölünen harflere eşlik eden muhteşem yaylı çalgılar, sadece Norman Bates’in bölünmüş kişiliğini değil, aynı zamanda genel olarak insan doğasındaki bölünmeleri, çatışmaları, iyi ile kötünün savaşını, sağlıklı olan ile olmayanın kavgasını temsil etmektedir. Müzikte anlatılan mücadele, insan ruhunun karanlıklarına sizi çekip savunmasız bırakır, korkutur… Psycho’nun yaylı çalgılarla örülü müziğinde kuş sesi/sesleri de duyarız. Yırtıcı, öldürmeye hazır bir kuştur; Norman Bates’in ta kendisidir. Bu kuş için, Marion bir avdır… Filmin meşhur duş sahnesinde ise müzik, bir bıçak keskinliğindedir. Norman’ın (yoksa Mrs Bates mi demeliyiz) avına karşı kullandığı bir bıçak gibidir.

Ve  Jane Campion’ın 1993 yılında çektiği “The Piano”…  Michael Nyman imzalı müzikler, filmin başrolündedir. “The Piano”da müzik, konuş(a)mayan bir kadının, Ada’nın dili, onun kendini ifade etme aracıdır. Erkek dünyasına ait dili reddedip kendi yarattığı özel bir dildir.

Michael Nyman’ın piyano müziği, erkek için rahatsız edicidir; susturulması ya da dizginlenmesi gerekir. Çünkü, bu müzik ataerkil düzene direnç gösterir. Çünkü, bu müzik (ya da piyanonun kendisi), Ada’nın kimliği, vücudunun bir parçasıdır. Bu kimliği güçsüz kılmanın yolu ise piyanodaki müziği yaratan parmaklardan bir tanesinin kesilmesi, bir anlamda kadının “hadım” edilmesini zorunlu kılar.

Bir başka “Film Müzikleri” yazısında buluşmak üzere…

Bu yazı Film Müzikleri içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Film Başlıyor: “Psycho” ve “The Piano” için 1 cevap

  1. Birgül Köktürk dedi ki:

    Hocam ellerinize yureginize saglik…Psycho’yu yuregim kaldirmaz ama Piano’yu izleyesimi getirdinizz…zira muzigini cok animsayamadim ama film coook etkilemisti… tabi ki oyunculuk da:)

    Dusunuyorum dusunuyorum ve de ‘Cingeneler Zamani, Frida, Chicago, Farinelli, Hair…-aaa ‘Braveheart”a ne demeli? ve de tabi ki tum Carlos Saura filmleriyle ve deee ‘Vengo’- ilk aklima gelenler…yani sizin tabi ilhama ihtiyaciniz yok gayet konu sizin konunuz: hem muzik hem film ama yi ne de icimden geldi…

    Hakikaten bazi filmlerden cikinca insan hemen albumunu almak ister…simdi aklima patir patir daha da cok film dusmeye basladi muzigiyle butunlesen…

    devamini bekliyoruz efeem…

    yasasin sanat…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s