Gülsin Onay’dan Mozart Piyano Konçertoları

Kasım 2010’da Lila Müzik tarafından müzikseverlere sunulan Gülsin Onay’ın Mozart konçertoları CD’si sıklıkla dinlediğim çalışmalar arasında. Onay, bu CD’de Jörg Faerber yönetimindeki Bilkent Senfoni Orkestrası ile Mozart’ın KV467 Do majör (No. 21) ve KV466 Re minor (No. 20) piyano konçertolarını seslendiriyor.

Değerli sanatçımız Onay’ın bu çalışmasını dinlemeye başlamadan önce onun şu sözlerini hatırlatmakta yarar var: “Müzikle aramızdaki en dolaysız elçidir Mozart. O, her notada tüm duygularla en saf müziği yaşatır ve benliğimizi coşkulu bir mutlulukla doldurur”. Gülsin Onay’ın Mozart’ın müziğini böylesine yalın bir şekilde tasvir etmiş olması onun bu müziği ne denli içselleştirmiş olduğunun bir kanıtı olsa gerek.

Onay, albümde yer alan eserlerin onun üzerindeki etkisini, “Re minörün dramatik ve derin anlatımı kadar, do majörün insanı cennete götüren aydınlık ve neşeli yapısı da beni içtenlikle etkiler” sözleriyle özetliyor. Birbirine zıt karakterdeki bu iki eseri Gülsin Onay ve Bilkent Senfoni Orkestrası’ndan dinlerken Onay’ın sözlerinin müzikte yansımalarını kolayca buluyoruz. Ve bu zıtlığı yakalayan bu program daha da anlam kazanıyor.

20 Aralık 2010 tarihli Radikal’deki Gülsin Onay söyleşisi de albümü dinlerken bize yol gösterir nitelikte.  Mozart’ın 20 numaralı piyano konçertosunu ilk kez Mithat Fennen ile 12 yaşındayken çaldığını ifade eden Onay şöyle devam ediyor: “Mozart re minörü çok dramatik kullanıyor. Aslına bakarsanız Mozart’ın eserlerinde dramatizme sık rastlanmaz. Requiem’de vardır, bir de bu konçertoda. Çok fazla dramatik ve derinden hüzünlü bir tonalitedir. Eser, çok klasik bir dönemin içinde son derece şiirsel romantik bir şarkı anlatımıyla ortaya çıkıyor. Dramatik iki nota arasındaki seslerde bile, muhteşem bir şarkıya şahit oluyorsunuz”.

21 Aralık 2010 tarihinde Sabah Gazetesi’ndeki Müjgan Halis imzalı söyleşide de Gülsin Onay yine Mozart’ın müziği üzerine düşüncelerini aktarıyor: “Mozart’ın müziği çok billur bir dünyadır, farklı bir öz vardır onun müziklerinde. Kısacık bir cümlede her şeyi ifade edebilen bir yazı tarzına sahiptir. Mozart, insanın bütün günahlarını temizler.” Onay’ın bu sözleri sadece Mozart’ın müziğini değil aynı zamanda kendi tarzını da yansıtıyor. Sanatçıyı “Facebook” sayfasından takip edenler bilirler; Onay, dinlediği ve çalıştığı müziklerin onun üzerindeki etkilerini ifade eder ve bunları hayranlarıyla paylaşır. Onay’ın cümleleri  duygu yüklüdür ama son derece yalındır, kısacıktır; okuyanda farkındalıklar yaratır. Aynı bu albümde dinlediğimiz şekliyle Mozart konçertolarındaki yalın ama zengin ifade biçiminde olduğu gibi.

Gülsin Onay’ın CD’sinde altını defalarca çizmemiz gereken bir özellik ise 24 sayfalık, özenle hazırlanmış kitapçık… belki de ükemizdeki en özenli çalışmalardan. Onay’ın kendisini, şef Jörg Faerber’i, Bilkent Senfoni Orkestrası’nı tanıtan yazılar son derece güzel bir mizanpaj içerisinde “yalın” bir biçimde sunulmuş. Aydın Büke’nin Mozart’ın piyano konçertoları hakkındaki yazısı da kitapçığın “artı”larından. Dahası da var: pek çok CD kitapçığında rastladığımız okumayı zorlaştıran renkler ya da küçük yazı tarzlarından kaçınılmış. Mozart’ın müziğine ve Gülsin Onay’ın kendisine yakışan bir kitapçık olmuş. Diğer bütün sanatçılarımızın örnek alması gerekir.

Gülsin Onay’ın Mozart Piyano Konçertoları CD’si hepimizi “besleyecek”, “renklendirecek”…

Not: Mozart’ın 21 numaralı piyano konçertosunun “Andante” bölümü 1967 yılında, “Elvira Madigan” isimli İsveç filmi için Géza Anda tarafından çalınmış ve o dönem çok sevilen bir eser olmuştu.

Bu yazı Klasik Müzik içinde yayınlandı ve , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s