Michael Haneke’nin Bir Filmi ile Medya Okuryazarlığı

Medyanın günlük yaşantımızın vazgeçilmez bir parçası olduğu şu günlerde “medya okuryazarlığı” da giderek önem kazanıyor. Her gün binlerce “medya mesajı”na açık olduğumuz bir ortamda bu mesajların algılanması ya da çözülmesine yönelik becerilerin küçük yaşlardan itibaren öğrencilere aktarılması çok önemli. Medya okuryazarlığı becerileri, birey-medya arasındaki sağlıklı, özgürleştirici bir ilişkinin temeli.

Bu yazıda izlenmesi pek çok seyirci için çok kolay olmayabilecek bir Michael Haneke filmini [Caché / Hidden -2005] kullanarak bir medya metnini  farklı açılardan “didiklemeye” gayret edeceğim. Aşağıdaki sorular benim önerdiğim sorular. Elbette, çeşitlendirilebilir, yeniden yapılandırılabilir ya da yeniden sıralandırılabilirler. Bu soruların medya metinlerini okumada yeni perspektifler kazandıracağını, görsel ve işitsel medyadaki metinlerin de aynen yazılı metinler kadar zengin olduğu konusunda farkındalıklar yaratabileceğini düşünüyorum. İşte üzerinde durulabilecek bir kaç soru:

Michael Haneke hakkında bilgi toplayınız. Bu bilgiler yönetmen Haneke konusunda size nasıl ipuçları vermektedir?

Haneke, filminde bireysel ve kollektif suç arasında ne tür bağlantılar kurmaktadır? Suç teması filmde hem kişisel, hem de ulusal boyutta nasıl incelenmektedir? Georges ve annesi arasında geçen konuşma neden önemlidir? Bu filmi politik bir alegori olarak algılamak mümkün ise bunun açıklaması ne olabilir?

Bisiklet sekansının önemi ne olabilir? Georges, Anne ve bisikleti sürücüsü film karelerine nasıl yerleştirlmişlerdir? Neden?

Georges ve Majid’in evlerini karşılaştırınız ve bu karşılaştırmanın filmi anlamamıza hangi açılardan yardımcı olabileceğini düşününüz.

Filmde “Öteki” ve “Öteki olma” durumu nasıl ele alınmıştır?

Georges ve Anne, oğullarının eve gelmediğini fark etikten sonra, bir süre tartışırlar. Bu sırada Haneke geri planda televizyonu göstermektedir. Neden?

Haneke, “kaseti kim gönderdi?” sorusunu neden cevapsız bırakmayı tercih etmiş olabilir?
Filmin ismini, filmdeki karakterleri düşünerek yorumlayın. Bu yorumlar size ne anlatır?

Haneke, filmde hemen hemen hiç müzik kullanmaz. Bunun nedeni/nedenleri ne olabilir? Filmde Pierrot’nun okulu nasıl tasvir edilmiştir? Bunun önemi nedir? Pierrot’nun yatak odasını incelediğimizde gençlik kültürleri hakkında nelere rastlarız?

Filmin finalinde Haneke sinema seyircisine nasıl yaklaşır? Filmin sonunda Georges’un yatak odasındaki bütün perdeleri çekip karanlıkta uyuması ne anlama gelebilir?

Haneke’nin şu sözünü filmin anlattıklarını düşünerek yorumlayınız: “Olduğumuz yere ulaşmak için neleri bastırdık acaba?”

Not: Bu yazının İngilizce versiyonuna diğer bloğumdan ulaşabilirsiniz.

Bu yazı Film Okuryazarlığı içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s