Kadıköy Süreyya’da Ensemble Kheops ve Beethoven

Kadıköy Süreyya, İstanbul için bir “aydınlanma merkezi”. Her hafta birbirinden değerli müzisyenler, bu “samimi” ve “sıcak” mekanda sahneye çıkıyor; programları ve performanslarıyla biz seyircilerin ufkunu genişletiyor, bize farkındalıklar kazandırıyor. Dün gece de yine bu “aydınlanma” anlarından birini daha yaşadık Süreyya’da. Bu defaki konuklarımız “Ensemble Kheops” idi. Topluluk Muhiddin Dürrüoğlu (piyano), Vladimir Mendelsohn (viyola), Graf Mourja (keman)  ve Marie Hallynck’den (viyolonsel) oluşuyordu. Ancak, programın hemen öncesinde Muhiddin Dürrüoğlu, sahnede kısa bir açıklama yaparak Marie Hallynck’in babasının amansız bir hastalığa yakalandığını, Hallynck’in babasıyla son günlerinde birlikte olabilmek için bu gece toplulukta yer alamayacağını açıkladı. Dürrüoğlu’nun yaptığı açıklamadan söz konusu kişinin aynı zamanda, Dürrüoğlunu’nun kayınpederi olduğunu da anladık. Hallynck’in yerini Fransız sanatçı Guy Danel almıştı. Dürrüoğlu, Danel’in son anda aralarına katıldığını ve bu nedenle fazla prova yapma imkanları bulamadıklarını sözlerine ekledi. Elbette usta sanatçılar için bu problem olmayacaktı; bunu konseri izlerken anlayacaktık.

Konser programında yer alan Beethoven’ın Piyanolu Dörtlüleri’nin tamamı ülkemizde ilk kez seslendirilecekti. Hemen not düşelim; Beethoven, piyano, keman, viyola ve viyolonsel için ‘dörtlüleri’ yazdığında sadece 15 yaşındaydı. Bu kadar genç yaşta olmasına rağmen eserlerde Beethoven dehasının tüm pırıltılarını bulacağımıza kuşku yoktu.

Programın ilk bölümüne Beethoven’ın WoO 36, No. 1 Mi bemol major eseriyle başlandı. “Adagio assai”, “Allegro con spirito” ve “Tema ve varyasyonlar: Cantabile”den oluşan piyanolu dörtlünün her bir bölümü ama özellikle ilk bölümü çok etkileyiciydi. Müzikteki masumiyet, saflık karşısında çevremizde, dünyamızda yaşanılan kötülükleri hatırlamadan edemedim. İkinci eser, WoO 36, No. 3 Do majör’dü. Bu eserin bölümleri “Allegro vivace”, “Adagio con espressione” ve “Rondo: Allegro” idi. Son bölümdeki müziğin yarattığı mutluluk hem topluluk üyelerinin yüzünden belli oluyordu, hem de seyircilerin bölüm sonundaki içten alkışlarından.

Verilen aranın ardından Beethoven’ın Op. 16 Piyanolu Beşliden uyarlama, Mi bemol major eseri üç bölümde icra edildi. “Grave – Allegro ma non troppo”, “Andante cantabile” ve “Rondo: allegro ma non troppo”. Özellikle eserin ikinci bölümünde Beethoven adeta müziğin gücünü bize anlatıyordu; her enstrümanın ayrı ayrı öne çıktığı anlar müziğin gücü büyüdükçe büyüdü.

Ensemble Kheops’dan Beethoven Piyanolu Kuartetleri dinlerken eserlerde Mozart’ın izlerini bulmak da çok keyifliydi. Zaten, Beethoven, piyanolu dörtlülerini besteledikten iki sene sonra Mozart ile çalışmak amacıyla Viyana’ya gitmiş ama annesinin sağlık sorunları yüzünden apar topar geri dönmüştü. Bu tarihsel ayrıntı eserdeki Mozart izlerini anlamada bize ışık tutabilir.

Konser sonunda seyircileri “Ensemble Kheops”u alkışlarla tekrar sahneye çağırdıklarında Muhiddin Dürrüoğlu, yukarıda bahsettiğim Mozart etkilerinden bahsederek sözü Mozart’ın bir eserine bağladı: “Türk Marşı”. Bu eser, gecenin az sonraki bis parçası olacaktı. Dürrüoğlu, Fazıl Say’ın “Türk Marşı”na yaptığı düzenlemeyi hatırlatarak “Haddim olmasa da ben de bu eser üzerinde küçük bir uyarlama yaptım” dedi. Sanatçılar, eseri esprili bir biçimde; klasik müzik, caz ve Türk müziğinin bir atışması şeklinde icra ettiler. Londra’da izlediğim Nigel Kennedy konserinden sonra bir klasik müzik konserini ilk kez gülerek izliyordum. Seyircilerin de büyük keyif aldığı bu bis parçasının ardından Kadıköy Süreyya’daki “Beethoven Piyanolu Quarttetler Gecesi” alkışlar arasında sona erdi.

Beethoven’ın gencecikken yaptığı bu eserler yıllar yıllar sonra Kadıköy Süreyya’yı dolduran biz seyircilerin yüreğine dokunmuş, müzik yoluyla yakalanan o saflık duygusu bizi adeta tertemiz yapmıştı. En azından, ben bu duygularla salondan ayrılmıştım.

Teşekkürler, Kadıköy Süreyya, teşekkürler Ensemble Kheops.

Kadıköy Belediyesi Süreyya Operası

 

Bu yazı Klasik Müzik içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s