Blogda Hayat’ın Konuğu Meral Güneyman

Blogda Hayat, “Konser Köşem”de değerli sanatçılarımızı ağırlamaya devam ediyor. Ufuk ve Bahar Dördüncü, Burçin Büke‘den sonra konuğumuz Meral Güneyman. Diğer konuklarımıza sorduğumuz gibi Güneyman’a da aynı soruyu soracağız: “İdealinizdeki bir konser programını oluşturmak için hangi 5 eseri seçerdiniz? Neden? ”

Sorunun cevabını almadan önce bu değerli piyanistimizle hafızlarımızı tazelemekte yarar var:

Amerika Birleşik Devletleri, New Jersey’de yaşayan Meral Güneyman, uluslararası başarıların sahibi, çok değerli bir piyanistimiz; özgeçmişi hayranlık uyandıran çalışmalar, konserler, kayıtlar ve ödüllerle dolu.

Buffalo Philharmonic Orchestra’nın “Yılın Genç Sanatçı Yarışması”nda birincilik ödülünü aldıktan sonra orkestra eşliğindeki çıkış konserini Michael Tilson Thomas gibi çok önemli bir şefin yönetiminde vermiş. Thomas, Güneyman’ı o kadar başarılı bulmuş ki, Pittsburg Senfoni ile Schumann Concerto çalmak üzere tercihini hemen Güneyman’dan yana kullanmış.

Meral Güneyman’ın Carnegie Hall konserlerine gelince: “East & West Artists’ International Competition” birincisi olması piyanistimize Carnegie Hall’un kapılarını açmış. Prestijli William Kapell International Competition’ı kazandıktan sonra da Leon Fleischer ve Baltimore Symphony ile konsere çıkmış. Söz konusu kişi Meral Güneyman olunca başarılar da birbirini kovalamaya devam etmiş. Juilliard School’un Chopin Konçerto Yarışması birincisi ve daha sonra da Naumburg yarışmasında finalist… Sonuç, Carnegie Hall’da bir diğer konser…

Akademisyen ve pedagog özellikleri, Güneyman’ın Harvard Üniversitesi, M.I.T., Purchase ve Georgetown Üniversitesi, New York Üniversitesi gibi önemli yerlerde konferanslar ve konserlere çıkmasını sağlamış. Laura Conover Pedagoji Ödülü’nü 2 kez kazanan Güneyman, New York Üniversitesi’nde master sınıfları da açmış.

Güneyman’ın çağdaş müziğin ilerlemesi yolunda da önemli çalışmaları var. Örneğin, Dick Hyman, İlhan Mimaroglu ve Justin Dello Joio gibi isimlerin yapıtlarının dünya prömiyerlerini yapan kişi olmuş.

Klasik müzik icrasındaki ustalığı ve caz müziğini yorumlamadaki ustalığı hep takdir toplayan Meral Güneyman’ın CD kayıtları da çok önemli dergi ve gazetelerden övgüler almış. Örneğin, Frank Bridge sonatının kaydı “Fanfare Dergisi” tarafından yılın en iyi beş kaydı arasında gösterilmiş. Bu kaydı, David Dubal, “The Art of the Piano” da referans kayıt olarak öne çıkarmış. Meral Güneyman, “Who’s Who of American Women”da da yerini alan önemli bir isim.

Meral Güneyman’ın yakın tarihli albüm çalışmaları arasında Dick Hyman ile birlikte yaptığı “Danzas Tropicales” (2010), dünyaca ünlü dergi ve gazetelerin eleştirmenlerinden tam puan alan “Playful Virtuosity” (2007), “A Christmas Memory” (2004) ve “Nostalgia” (2002) bulunuyr. Bu albümlerin tamamı Amazon üzerinden de alınabiliyor.

Ve “Blogda Hayat – Konser Köşem”:

Meral Güneyman, yazımızın bu bölümünde, Blogda Hayat’ın konuğu oluyor. Güneyman’a “Blogda Hayat-Konser Köşem”in alışılmış sorusunu soruyorum: “İdealinizdeki bir konser programını oluşturmak için hangi 5 eseri seçerdiniz? Neden? “… Ve işte Meral Güneyman’ın seçimi ve açıklamaları:

“Kolay değil, bir yığın göz kamaştırıcı mücevherin içinden bir avuç dolusu seçmeye benziyor. Ama içimize bakmak, tercihlerimizi hayatımızın belli bir döneminde belirlemek açısından cok ilginc bir soru bu… Bugünkü kararim şöyle… Ama belirtmeliyim ki bu bir değil iki program oluyor. Çünkü, yoğun ve uzun eserler seçtim; bunlari bölmek istemezdim:

Birinci program: Chopin’in tüm Preludleri, Ravel’in “Gaspard de la Nuit” ve Scriabin’in 5. Sonatı.

İkinci program: Schubert “Grand Sonat Si bemol majör”, Rachmaninoff “Etudes Tableux”

Bu programa baktığınız zaman, lirisizm ve (gösteriş uğruna degil, ama yansıma karakterinde) virtuözik dinamizm hakim. Eserlerin içeriği hem “meditative”, hem romantik; hem gerginlik, hem de huzur dolu. Yaşadığımız hayatın her türlü rengini, özlemini, sevincini, yürek acısını, korkusunu, heyecanını, galibiyeti, yenilgiyi, hem “gürültüyü”, hem de “müziğin sessizliğini ” kapsıyor.

Bütün bunları aktarmak icin bu programları çalışırken tüm yaşadıklarımı da yeniden gündeme getirmem ve dokumam şart. Bu da bir nevi olgunlaşma, kabullenme ve ilerleme gerektiriyor. Seçimlerimin kaynağı, bu eserlerin muhteşemliği yanında bu muhteşemliğin insana getirdigi tepeden tırnağa hücre yenilenmesi… hem piyaniste hem de eserlere yeni bir can vermesi.. Tesekkur ederim…”

Meral Güneyman’a Blogda Hayat-Konser Köşem’e konuk olduğu için teşekkür ediyor, yaptığı seçimler konusundaki açıklamalarının bir ders gibi değerlendirilmesi gerektiğine inanıyorum.

Ve her “Konser Köşem”in sonunda olduğu gibi şimdi biz müziskeverlere düşen görevi hatırlatmak istiyorum: Güneyman’ın seçtiği eserleri onun sıralamasıyla dinlemek ve yepyeni farkındalıklar kazanmaya yelken açmak…

Ali Nihat Eken, Şubat 2011, İstanbul.

Bu yazı Klasik Müzik içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s