Ozan Tunca ile 60 Dakikada Klasik Müzik

Blogda Hayat’ın sayfalarında zaman zaman kitap tanıtımları da yer buluyor. Bu sayfalarda, bugüne değin, Evin İlyasoğlu’nun “Zaman İçinde Müzik” ile çocuklar için hazırlanan Göknil Genç’in “Sihirli Mozart”, Steven Isserlis’ın “Beethoven Çorbayı Neden Fırlatt?” ve Genevieve Helsby’nin “My First Classical Music Book” kitapları konusunda düşüncelerimi sizlerle paylaşmıştım. Isserlis’in kitabını anlatan yazımdan sonra iki okurum, bana yolladıkları mesajlarda bu kitabı çocukları için aldıklarını ifade ettiklerinde ne çok sevindiğimi sizlerle de paylaşmalıyım.

Klasik müzik yazılarının ağırlıklı olduğu bu bloga mesaj ileten bazı anne ve babalar çocuklarına klasik müzik sevgisi aşılama konusunda bir şeyler yapmak istediklerini; ancak kendilerinin yeterli donanıma sahip olmadıklarını ifade ettiler. Ben de bu mesajlardan hareketle, bu yazıyı, ilk basımı 2009 yılında yapılan, Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuvarı öğretim üyesi ve viyolonsel sanatçısı Doç. Dr. Ozan Tunca’nın “60 Dakikada Klasik Müzik” isimli kitabına ayırmak istedim.

Ozan Tunca’nın Boyut Yayın Grubu tarafından basılan kitabı klasik müziğe yeni başlayan dinleyiciler düşünülerek hazırlanmış, çok temel bilgileri, akılda kalıcı bir biçimde anlatan “güleryüzlü” bir “ilk adım” kitabı. Kitapla birlikte verilen CD, kitapta bahsedilen müziklerden kesitleri sunmakla kalmıyor; aynı zamanda “sesli kitap” işlevini de yerine getiriyor. İşte bu nedenle Ozan Tunca’nın kitabını her yerde “okuyabilirsiniz”; evde, arabada, heryerde… spor yaparken ya da mutfakta yemek hazırlarken.

Ozan Tunca “60 Dakikada Klasik Müzik” kitabında 1. tekil şahıs anlatıcı rolünü üstlenmiş. Okuyucuya doğrudan kendisi sesleniyor; bu da kitabı ve anlatımı daha “sıcak” kılıyor.

Kitabın üç ana bölümü var: 1) Konsere nasıl hazırlanalım? 2) En çok hangi dönem müziğini seviyorum? 3) Konserleri nasıl seçelim? Bu bölümler altında pek çok temel bilgi veriliyor, kavramlar, terimler açıklanıyor. Örneğin, “Konsere nasıl hazırlanalım?” başlıklı ilk bölümde okurlar melodi, ritm, çokseslilik, nüans, tempo, duygular, tınılar, tekrarlamalar gibi klasik müziği anlamamıza yardımcı olan pek çok öge ile tanıştırılıp bilgilendiriliyor. Tüm bunları yaparken de sadece temel olan bilgiler verilip okurları “korkutmamaya” özen gösteriliyor. Kitabın içerisindeki bilgi kutularında, insanlarımızın klasik müziğe karşı nasıl mesafeli durduklarının ilginç ve bir o  kadar da düşündürücü örnekleri de bulunuyor.

Yukarıda bahsettiğim üzere kitabın üç bölümü var. Ancak, bunların hemen öncesinde Ozan Tunca’nın kendini çok güzel ifade ettiği bir “merhaba” yazısı ve “Klasik müzik ne demek?”, “Neden klasik müzik dinleyelim?” ve “Klasik müzik neden ruhun gıdasıdır?” gibi sorulara cevap verilen giriş sayfaları bulunuyor.  Bu sayfalarda Ozan Tunca’nın şu açıklamasını dikkatle okuyunca kitabın ardında yatan felsefeyi daha kolay anlayabiliyoruz: “Sizler için bu kitabı yazmaya karar verirken aklımdaki ilk şey neydi biliyor musunuz? Bir klasik müzik sanatçısı olarak toplumdaki yalnızlığıma son vermek ya da en azından beni anlayan, benim gibi hisseden insanları bularak hayatıma onlarla devam etmekti. Klasik müziğin beni nasıl etkilediğini, benim bu müzikten ne anladığımı, bana bu müziğin nasıl ulaştığını sizlerle paylaşırsam belki o zaman siz de benim önümde duran ve bazen kendimden ya da meslektaşlarımdan başkasının göremediğini düşündüğüm muhteşem hazineyi gözlerinizle görürsünüz ve bana katılırsınız diye düşündüm…”

Tunca’nın kitabında en çok hoşuma giden noktalardan biri de klasik müziğin bizim kültürümüze ait olmadığı için dışlanabileceğine yönelik iddialara verdiği cevap. Ozan Tunca, klasik müziğin “evrensel kültürün” bir parçası olduğunu ve bizim de bir “dünya vatandaşı” olarak/olmamız için bu müziği tanımamız, anlamamız gerektiği yönünde.

“60 Dakikada Klasik Müzik”, görme engelli vatandaşlarımız düşünülerek de hazırlanmış bir kitap. Satın alınan her CD-Kitap ile Altı Nokta Körler Vakfı’na bir CD bağışlanmış olunuyor.

Bu yazı Çocuk Eğitimi, Klasik Müzik içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

