Hande Dalkılıç’tan Ulvi Cemal Erkin’in Solo Piyano İçin Tüm Eserleri

Ulvi Cemal Erkin (1906-1972), çağdaş müziğimizin öncülerinden olup, Cemal Reşit Rey (1904-1985), Ahmed Adnan Saygun (1907-1991), Hasan Ferit Alnar (1906-1978), ve Necil Kazım Akses (1908-1999) ile birlikte “Türk Beşleri” diye anılan grubun önemli bir üyesidir. Erkin, Türk müziğinin geleneksel renklerini Klasik Batı müziğinin çoksesli dokusuyla birleştirerek müzik tarihimize önemli eserler bırakmıştır. Evin İlyasoğlu, “Zaman İçinde Müzik” isimli kitabında Erkin’in eserlerinde rastladığımız “melodi zenginliği” ve “ritm canlılığı”na dikkat çekerken Ufuk Çakmak da Milliyet Sanat Dergisi’ndeki değerlendirmesinde Erkin’i “bir akış bestecisi” olarak anlatıyor: “Duyduğunuz anda sizi sarıyor ve içinde ilerliyorsunuz. Müzikal fikirlerin mantıksal değeri ve ilintileri değil, müziğin hamurunun ne olduğu, gerçek tadı tuzu şekeri, bir başka deyişle ne kadar kalbe hitap ettiği önemli onda”.

Yazdığı bestelerin hepsi icra edilen Ulvi Cemal Erkin, aynı zamanda çok da iyi bir piyanist idi ve bu özelliğinin de verdiği güçle piyano için yazılmış pek çok yapıta imzasını atmıştı. Bu yapıtlardan solo piyano için yazılanların hepsi, piyanistimiz Hande Dalkılıç’ın 2008 yılı albümü “Ulvi Cemal Erkin: Solo Piyano İçin Tüm Eserleri”nde bulunmaktadır. Dalkılıç’ın Ulvi Cemal Erkin kaydı, Çağdaş Türk Müziğimizi öğrenirken bize yol gösteren, gelecek nesillere de ışık tutacak değerli bir çalışma. Erkin’in solo piyano için yazdığı tüm eserleri biraraya getiren, piyasada bulabileceğimiz tek albüm (Verda Erman’ın eski bir kaydı da söz konusu ancak ne yazık ki basımı yapılmıyor). Dalkılıç’ın albümünün bir diğer özelliği de Malatya’da İnönü Üniversitesi Konser Salonu’nda kaydedilen ilk albüm olması. Albümün bu özelliğini 22.01.2009 tarihli Cumhuriyet Gazetesi’ndeki yazısında vurgulayan Ersin Antep, şu gerçeğin altını çiziyor: “Kültüre ve sanata yatırım, vadeli mevduat gibidir. Hemen sonuç beklenmez. Bir vade sonrasında zor anlaşılsa da katkısı büyük olur, akıldan çıkmaz! Bu yönde yapılanların; siyasetten ve ideolojilerden ayrı tutulması ve bağımsız olmasının gereği, umarız benimsenir, yararı anlaşılır, inananlar çoğalır.”

“Ulvi Cemal Erkin: Solo Piyano İçin Tüm Eserleri” CD’si, piyanistimiz Dalkılıç’ın Türk bestecilerine daima önem verdiğinin en somut göstergelerinden bir tanesi. Çünkü, sanatçımızın diskografisine bakıldığında Ahmed Adnan Saygun, Cemal Reşit Rey ve Muammer Sun’un eserlerinden oluşan albümleri, planlı ve tutarlı bir artistik yaklaşımın parçaları olarak göze çarpıyor. Dalkılıç, yurt içi ve yurt dışı konserlerinde de Çağdaş Müziğimize karşı gösterdiği hassasiyeti devam ettiriyor. Örneğin,  Naci Özgüç yönetimindeki İDSO eşliğinde Erkin’in 2. piyano konçertosunu icra eden Dalkılıç’ı, 19.11.2006 tarhli Cumhuriyet gazetesindeki yazısına Selmi Andak şu ifadelerle taşıyor: “Program Ulvi Cemal Erkin’in Piyano Konçertosu” ve “2. Senfoni” bestelerinden oluşmuş idi… Piyano Konçertosu’nda solist olarak genç piyanist Hande Dalkılıç yer almıştır. Bu sanatçıyı ne kadar alkış ile övsek az sayılır. Ankara doğumlu Hande Dalkılıç piyano enstrümanını sadece teknik açıdan bir gösteri olarak algılamıyor. Piyanist olarak seslendirdiği bestecinin kişiliğini, duyuşlarını da önemli sayarak başarıya bu yoldan daha rahat ulaşıyor…Tüm bu nedenlerden dolayı piyanistimizi daha çok kutlamak ve desteklemek gerekiyor.”

“Ulvi Cemal Erkin: Solo Piyano İçin Tüm Eserleri” isimli CD’de yer alan Ulvi Cemal Erkin yapıtları sırasıyla şöyle: 1930’larda yazılan ve Türk piyano repertuarının köşe taşları arasında yer alan “Beş Damla”, 1946 yılında bestelenen ve ilk kez 1948 yılında Ankara Radyosu’nda bestecinin eşi piyanist Ferhunde Erkin tarafından seslendirilen “Piyano Sonatı”, 1937’de bestelenen ve ilk olarak 1947’de Ankara Halkevi’nde yine Ferhunde Erkin tarafundan çalınan “Duyuşlar” ve Erkin’in soyut anlatımdaki yapıtlarından kabul edilen, 1967’de bestelenip 1969’da piyanist Gülay Uğurata tarafından Ankara Radyoevi’nde seslendirilen “Altı Prelüd”.

Hande Dalkılıç’ın KALAN Müzik tarafından müzik tutkunlarına sunulan albümündeki CD kitapçığı Ulvi Cemal Erkin’in eserleri konusunda detaylı ve kolay anlaşılır bilgiler veriyor. Bu bilgileri bize ulaştıran Ufuk Çakmak’a da özellikle teşekkür etmek gerekiyor. Çünkü, onun açıklamaları eşliğinde Hande Dalkılıç’ı dinlemek son derece öğretici. Dalkılıç’ın  “Ulvi Cemal Erkin: Solo Piyano İçin Tüm Eserleri” albümü, bestecilerimizi ve çağdaş müziğimizi öğrenmek isteyenler için önemli bir fırsat. Hande Dalkılıç’a ve emeği geçen herkese teşekkürler.

Bu yazı Klasik Müzik içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s