Daniel Hope’tan Joseph Joachim’e Saygı Duruşu: The Romantic Violinist

İngiliz keman solisti Daniel Hope’un son albüm çalışması 1 Mart 2011 tarihinde Deutsche Grammophon tarafından yayınlandı. “Danel Hope – The Romantic Violinist: A Celebration of Joseph Joachim” adını taşıyan albüm adından da anlaşılacağı üzere 19. yüzyılda yaşamış keman virtüözü ve besteci Joseph Joachim’e bir saygı duruşu niteliğinde. Daniel Hope’a albümde Sakari Oramo yönetimindeki Royal Stockholm Philharmonic Orchestra eşlik ediyor. Ayrıca, mezzo-soprano Anne Sofie von Otter ile  piyanistler Sebastian Knauer ve Bengt Forsberg de “The Romantic Violinist”e değer katan diğer isimler. Yaklaşık 67 dakika süren albümde ikisi Joseph Joachim’a ait olmak üzere toplam 12 eser bulunuyor ve Daniel Hope sadece kemanı değil viyolasıyla da (Brahms – Geistliches Wiegenlied op. 91 no. 2) klasik müzik severlere sesleniyor.

Yukarıda da belirttiğim üzere Daniel Hope’un albümü Joseph Joachim’a bir selam gönderiyor. Bu nedenle, Hope’un programındaki eserler, ya Joachim’in besteleri ya da başka besteciler tarafından ona ithaf edilmiş eserler ya da bir şekilde Joachim’in “elinin değdiği” eserler.  Albüm kitapçığında ve Deutsche Grammophon’un internet sitesinde Daniel Hope’un kaleminden çıkmış bir “Joseph Joachim” değerlendirmesi bulunuyor. Bu yazı albümün çıkış noktasını çok güzel özetliyor: 

“Joseph Joachim adına ilk kez çocukken Brahms Keman Konçertosunu çalışırken rastlamıştım: Brahms, eserini Joachim’e adamıştı. Daha sonra da Bruch’ün Joachim tarafından revize edilen Keman Konçertosunda. Sahip olduğum ilk kayıtlar Ysaye ve Sarasate gibi çok eski isimlere aitti. Ama beni en çok etkileyen Joachim’in yarattığı o eşsiz  ses olmuştu… Münih’te verdiğim bir konser sonrası bir kadın yazar bana Joachim üzerine yazdığı kitabını armağan etti. Hemen Joachim’i araştırmaya koyuldum. Yaratıcılığı ve Romantik Dönem bestecileri üzerindeki etkisine inanamamıştım. İşte ben de albümüm ile  bu efsanevi keman solistinin müzikal bir resmini çizmek istedim.”

Albümün açılışında dinlediğimiz Bruch’ün keman konçertosu üzerine Daniel Hope, Matthew Gurewitsch’in kendisiyle yaptığı bir söyleşide şunları söylüyor: “Bruch, bu konçertoyu aslında bir başka keman solisti için bestelemiş. Ancak, eseri tamamen gözden geçiren kişi Joachim olmuş ve böylece bu konçertoyu “kendine ait” kılmış. Orijinal manüskripte bakarsanız ne kadar büyük bir iş başardığını görebilirsiniz. Bruch, çok büyük bir besteciydi; ancak, Joachim’in keman konusundaki teknik bilgisine sahip değildi. Bruch’ün, insanların konçertoyu Joachim’in yazmış olabileceği gibi algıya sahip olabilecekleri endişesi duyduğu da bilinmektedir”. 

Daniel Hope,  “The Romantic Violinist”deki yazısında albümde yer alan eserlere atıfta bulunarak Joseph Joachim’i anlatmaya devam ediyor: “Joachim’in genç Brahms’ı 1853 yılında Robert ve Clara Schumann ile tanıştırması albümümde Clara Schumann’ın “Romanze op. 22 no. 1. Andante molto” ile temsil edilmekte. Clara bu eseri Joachim ile arkadaşlığına adamıştır ve pek çok kez eseri onunla birlikte icra etmiştir. Albümümde Joachim’den erken dönemde yazdığı yazdığı “Romanze op. 2 no.1” ile “Notturno op. 12” de bulunuyor. Brahms “F-A-E” Sonat ise Joachim’in “özgür ama yalnız” mottosuna dayalıdır ve 1853 yılında Robert Schumann (dört bölümden ikisini yazmış) ile Albert Dietrich ve Brahms (her iki besteci de birer bölüm yazmış) arasındaki bir işbirliği sonucu çıkmıştır. Ben albümde eserin “scherzo” kısmını çaldım. Joachim hangi bölümü hangi bestecinin yazdığını tahmin etek zorunda kalmıştır ve elbette, bunu eseri ilk kez Clara Schumann ile birlikte seslendirdiğinde hemen anlamıştır. “The Romantic Violinist” isimli çalışmamda ayrıca solo viyola eşliğinde nefis bir ninni de var: “Geistliches Wiegenlied”… Bu eseri Brahms, Joachim için bestelemiştir.”

Daniel Hope’un 2011 yılı albümünde Brahms’ın Macar Dansları da yer alıyor. Hope, bu konuda şunları ifade etmiş: “Brahms, hem Joachim’in keman çalma stilinden, hem de Macar halk ezgilerinden çok etkilenmişti. Joachim, Macaristan doğumluydu ve “Macar Dansları”nın transkripsiyonlarını yapmış ve bestecinin kendisiyle brilikte çok sıklıkla bu eserleri icra etmişti. Albümde bunların ikisini, keman ve orkestra için hazırlanan versiyonlarıyla dinleyeceksiniz. “

Daniel Hope, “The Romantic Violinist”i anlatmaya devame diyor: “Joachim, ünlü kontralto Amalie Schneeweiss ile evliydi ve şarklardan, özellikle Schubert’den de ilham alıyordu. 1855 yılında Schubert’in “Grand Duo”sunun orkestra için dört el piyano için tam bir transkripsiyonunu yapmıştı. Amalie Schneeweiss’in çok eski bir konser programında Schubert’in “Auf dem Wasser zu singen” isimli eserini buldum ve bu güzel şarkının transkripsiyonunu yapıp albümümde kullanmaya karar verdim”.

Daniel Hope’un “The Romantic Violinist” isimli albümünde Dvorak da yer alıyor: “Bu albümde Dvorak da olsun istedim. Orijinali piyano için yazılan “Humoresque” benim kemanda çaldığım ilk eserlerdendir. Daha önce Bruch ve Bramsh’ın yaptıkları gibi, Dvorak da keman konçertosunu Joachim için yazmıştır ve eserdeki keman soloları için bu keman virtüözünün yaptığı öneriler ve revizyonlar için her zaman minnet duymuştur”.

Danel Hope yazısını, “genellikle unutulmuş/gözardı edilmiş bu önemli müzik yeteneğine [Joseph Joachim] saygı duruşunda bulunduğum bu albümü beğenecieğiniz ümit ediyorum” dileğiyle bitiriyor.  

“Blogda Hayat” Bunları da Hatırlayalım: Daniel Hope, 1974 yılında Güney Afrika Cumhuriyeti’nin Durban şehrinde doğdu. Babası Christopher Hope, dönemin önemli bir yazar, şair ve aktvistiydi; “apartheid” karşıtı çalışmaları vardı. Güney Afrika’dan çıkış vizesi alan aile önce Paris’e, sonra Londra’ya taşındı. Londra’da, Hope’un annesi Eleanor Hope, Yehudi Menuhin’in sekreteri oldu; ardından Menuhin’in bütün hayatı boyunca profesyonel olarak yanında oldu. Hope, 1978 yılında keman eğitimine Londra’da Sheila Nelson ile başladı. 6 yıl sonra da Royal College of Music’te Itzhak Rashkovsky, Felix Andrievsky ve Grigory Zhislin ile çalışmalarında devam etti. 1985 yılında Menuhin tarafından Alman televizyonunda “Bartók Duos” çalmak üzere davet edildi. Bu davet, iki önemli keman solistinin ortak çalışmalarının devamı anlamına da geliyordu; 60’ın üzerinde konser verdiler.  Daniel Hope, 1992–1998 yılları arasında Zakhar Bron’un öğrencisi olarak Londra Royal Academy of Music’te çalıştı ve bu okuldan mezun oldu.

Daniel Hope Fotoğrafları: © Harald Hoffmann Deutsche Grammophon
Not: Daniel Hope’un “The Romantic Violinist” isimli albümünün tanıtım videosu burada.

Bu yazı Klasik Müzik içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Daniel Hope’tan Joseph Joachim’e Saygı Duruşu: The Romantic Violinist için 1 cevap

  1. Tuncay YILMAZ dedi ki:

    Harika bir yazı ve dikkat çekmeye değecek niteklikte güzel bir konu…
    Teşekkürler Sevgili Ali Nihat…

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s