Notting Hill (Michell, 1999) Filmi ile Medya Okuryazarlığı Çalışması

Günlük yaşantımızın neredeyse her anında medya iletileri ile etkileşim halindeyiz. Cep telefonlarımız, sokakta rastladığımız ilan panoları, otobüste yanıbaşımızda oturan yolcunun okuduğu gazete ya da dergi, izlediğimiz TV programları, dinlediğimiz radyolar, kullandığımız sosyal medya siteleri… Her gün yüzlerce, binlerce medya iletisi ile farkında olarak ya da olmayarak “birlikte yaşıyoruz”.

Bize ulaşan her bir medya iletisi, gerçeği ne denli yansıtabilir? Dramalar bir yana haberler ya da belgeseller gerçeği ne kadar gösterebilir; ne kadar tarafsız olmaya çalışsalar da bunlar da birer kurmaca değil mi? Hepsinin içinde farklı değerler, ideolojiler yok mu? Kullanılan müzikler, kamera açıları… hepsi bir planlamanın sonucu değil m? Medyanın bize, neyi, nasıl gösterdiği ve izleyende ne etki uyandırabileceğini bir film yardımıyla örneklemek isterim. Bu amaçla kullanmak istediğim film 1999 yılında Roger Michell’in yönettiği Notting Hill. Filmin başrollerindeki Julia Roberts ünlü bir Hollywood yıldızını, Hugh Grant ise İngiltere’de yaşayan bir kitapçıyı canlandırmışlardı. Filmde iki farklı sekansı büyüteç altına alıp şu soruları cevaplamaya çalışalım:

A) Notting Hill’in, Anna’yı bir Hollywood yıldızı olarak gösterdiği açılış sekansı

Mekan: Film, bize nasıl bir mekan sunar? Kullanılan renkler, imgeler nedir? Bunlar bizde nasıl bir etki yaratır?
 Müzik: Bu sekansta kullanılan Elvis Costello’nun şarkısı “She”nasıl bir etki yaratır? Müzik, mekan kullanımına ve görüntülere nasıl katkıda bulunur? Şarkı ile Anna nasıl bütünleşir?
Kamera: Kamera, Anna’yı gösterirken nasıl konumlanmıştır? Neden sıklıkla yakın plan çekimler vardır?
Işıklandırma: Açılış sekansında ışıklandırmada dikkatimizi ne çekmektedir? Bu ışıklandırma Anna’nın görüntüsünün bize ulaşmasında nasıl bir etki yaratır?
Dergi kapaklarında Anna: Açılış sekansı, Anna’nın fotoğraflarının kullandıldığı dergi kapaklarından bir seçki sunar. Bu seçkinin amacı nedir? Bu seçki, Anna’yı nasıl anlatır bize?

B) William’ın Kız Kardeşinin Doğum Günü Partisindeki Yemek Sekansı

Bu bölümde aile üyeleri ve Anna, korkularından, endişerinden bahsederler.

Anna’nın endişe ve korkuları: Anna’nın yaşadığı endişe ve korkuları sıralayalım.
Masadakilerin Anna’ya tepkileri: Yemek masasında bulunan ve Anna’yı dinleyen aile üyelerinin tepkilerini sıralayalım. Bu tepkilerin neden(ler)i ne olabilir?
Karşılaştırma: Yemek sekansındaki Anna ile açılış sekansındaki Anna’yı karşılaştıralım. Bu görüntüler, medyanın iletilerini bize ulaştırmadan önce nasıl “işlediğini” gösterebilir mi?

Not: Üstteki yazı, Thinking Classroom isimli derginin Nisan 2004 sayısında yayınlanan “Seeing what we look at” isimli makalemden uyarlanmıştır.

© Ali Nihat Eken, İstanbul

Bu yazı Çocuk Eğitimi, Film analysis, Film Okuryazarlığı içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s